
Aranyvonat Ereklyeszállító
Díszkocsi
Gyártó: Ganz és Társa, 1900
Legnagyobb sebesség: 120 km/h
Kiszeret tömeg: 28 t
Ülőhelyek száma: 5
Teljes hossz: 18210 mm


1938-ban Szent István király halálának kilencedik centenáriuma alkalmából elhatározták a Szent Jobb körbehordozását az országban. Ebben az időben erre a célra a vonat volt a legalkalmasabb közlekedési eszköz, ezért döntés született egy díszes, de nem hivalkodó speciális kivitelű ereklye szállító kocsi elkészítéséről.
Az idő rövidsége miatt csak átépítésre volt lehetőség, így esett a választás a Ganz-ban 1911-bent gyártott Dag sorozatú favázas kalauzkocsira, amely az 1925 évi átszámozáskor a Dagg 6020 sorozatjelet és pályaszámot kapta.
A Szent Jobb kocsi elkészítésével a Dunakeszi MÁV Főműhelyt bízták meg, valószínű azért, mert az államfői kocsi is itt épült 1928-ban, majd 1936-1942-ig további öt kocsit állítottak forgalomba az államfői és a Turán nevű kormányzati vonathoz.
A Ganz gyár korabeli kocsi építési gyakorlatának megfelelően a feszítőművel megerősített szegecselt szerkezetű acél alvázra favázas kocsiszekrényt építettek.
A kocsi alá kéttengelyű, szegecselt acél keretű un. középeurópai típusú forgóvázat kötöttek be. A Dunakeszi MÁV Főműhely által végzett felújítási munkákról csak egy vázlatrajz maradt fenn. Ennek alapján feltételezhető, hogy az eredeti favázas kalauzkocsit 1938-ban acélvázasították.
A Szent Jobb kocsi tervezett rekonstrukciójához a felújításra váró nosztalgia célú kocsik közül egy megegyező műszaki jellemzőkkel rendelkező, 1900-ban a Ganz által gyártott első osztályú favázas személykocsit választottak ki.
A korábban romos állapotban tárolt kocsi favázát időközben elbontották, az eredeti feszítőműves alvázat és forgóvázat a MVP-ben tárolják, a megőrzésre szánt alkatrészekkel együtt. A feszítőműves alváz megerősítésével a kocsiszekrényt acélvázas kivitelben célszerű megépíteni. A hegesztett szerkezetű acéllemez burkolatú acélváz a díszítő festés elkészítése után az eredeti kocsi hiteles másolata lesz.
A kocsiszekrény felújításakor tervezik az eredeti fa vázszerkezet helyett az eredeti méreteknek megfelelő acélváz szerkezet megépítését. Az acélváz szerkezet tervezésénél követni kell az eredeti alaprajzi elrendezést, a kocsi keresztmetszet jellegét és főbb méreteit.
A kocsi szegecselt alváza megerősítésének és a kocsiszekrény acélvázasításának az a célja, hogy a kocsi alkalmas legyen a 120 km/h sebességgel való közlekedtetésre.