
SB / DV ABAÜ 630
I-II. osztályú személykocsi
Gyártó: Ganz & Cie, Budapest, 1903
Legnagyobb sebesség: 120 km/h
Teljes tömeg: 37 t
Ülőhelyek száma: 18+21
Forgócsaptávolság: 12900 mm
Teljes hossz: 19000 mm

A DSA magyar hálózatának 1932-ben történő állami kezelésbe vételekor a MÁV a 10 darab favázas, négy tengelyes, fülkés, 1-2 osztályú kocsit ABa sorozatjellel vette állagba. A MÁV közép európai típusú forgóvázzal rendelkező kocsikat favázas kivitelben felújította, majd a főjavított kocsik 120 km/h engedélyezett sebességgel a nemzetközi forgalomban közlekedtek.
Az 1950-es évek második felében az engedélyezett maximális sebességet 100 km/h-ra csökkentették és a kocsikat belföldi távolsági forgalomban közlekedtették.
Az ABaü sorozatjelű, négytengelyes, 1-2. osztályú, fülkés, személykocsit az 1900-ban készült tervek alapján 1903-ban készítette a Ganz gyár a millenniumi évek vasúti kocsi építési gyakorlatának megfelelő kivitelben. A Déli Vasút megrendelésére épült kocsi laternás tetővel és magasított fékbódéval jól képviseli a kor kocsi építési jellegzetességeit.
A nemzetközi forgalomban, majd később a belföldi távolsági forgalomban közlekedő
kocsit a többi favázas kocsival együtt kivonták a forgalomból, majd selejtezték 1968-ban. A több tároló helyet megjárt kocsi 1986-ban került a Dunakeszi MÁV JJ. Üzembe, majd 1992-ben a Szombathelyi Vasjármű Kft-be. A kocsit vasvázas kivitelben felújították a Millenniumi Kormánybiztosi Hivatal jelentős mértékű anyagi támogatásával.
Az un. millenniumi kocsi lényegében korhű, egyben üzemképessé tett felújításának és korszerűsítésének szakmai irányítói a Közlekedési Múzeum, a MÁV Rt. szakemberei, valamint a MÁV Nosztalgia Kft jármű szakértők voltak.
Az 1. osztályú fülke

Felújítás előtt
