MPV CF 25

Postaszakaszos III. osztályú személykocsi

Gyártó: Ganz & Cie., Budapest, 1887
Legnagyobb sebesség: 60 km/h
Teljes tömeg: 7,8 t
Ülőhelyek száma: 16

Teljes hossz: 7230 mm
Tengelytáv: 3300 mm

A Mohács-Pécsi Vasút 1854-ben nyílt meg és 1859-től bonyolított le személy- forgalmat is. Ebben az időben a vasutaknál elterjedt volt a szakaszos, un. oldalgombolós két és három tengelyű, 3,1és a 3,8 m tengelytávú  típus beszerzése.

Az MPV tíz különféle osztályú szakaszos kocsit szerzett be osztrák gyáraktól. 1887-ben a Ganz és Társa gyár két további 3 osztályú fékbódés (21, 22 pályaszám) és egy postaszakaszos féknélküli kocsit szállított. Az MPV 1946 évi államosításakor csak a két fékes kocsi került a MÁV állagába. Az MPV cégjelzésű, a C sorozatjelű 25 pályaszámú kocsit 1887-ben a Ganz és Társa kocsi gyár építette, amikor a korábban egész Európában elterjedt szakaszos un. oldalgombolós kocsik már nem számítottak igazán korszerűnek. A postaszakaszos kocsit a Duna-gőzhajózási Társaság szénbányáinak pécsi vasútüzeme használta tovább alacsony oldalfalú nyitott teherkocsiként, mivel a kocsit a MÁV nem vette át a rossz állapota miatt.

A C 21-es pályaszámú fékbódés kocsi 1984-ben elújításra került a Szombathelyi MÁV Járműjavító Üzemben, majd a Budapesti Közlekedési Múzeumba került. A már korábban forgalomból kivont C 25-ös kocsi megmaradt alváza felújítási céllal 1989-ben került a Szombathelyi MÁV Járműjavító Üzembe.

Az eredetileg két utas- és egy posta szakaszos, 3. osztályú, féknélküli kocsi felújításakor  a belső berendezését  jelentősen módosították. Az utastér középfolyosós átalakítása miatt az eredetileg faltól-falig szerelt egybefüggő padok helyett 2+2 üléses padokat szereltek. Kialakítottak az utastér felöli kocsi végen egy ablak nélküli homlokajtót, a postaszakasz felöli oldalon csak egy-egy feljáróajtó maradt. Az eredeti féknélküli kivitellel szemben kézifék és hagyományos kivitelű un. tolórudas légfék felszerelését a biztonsági követelmények indokolták. A kézifékkerék felszerelése miatt az egyik homlokfali kettes ülést kiszerelték, a kocsit ellátták átmenő gőzfűtési fővezetékkel.

A kocsi alváza szegecselt acélszerkezet, az íves oldalfalú kocsiszekrény faváz- szerkezetű, acélbordás lapos ívű dongatetővel. A kifelé nyíló ajtók menet közben reteszeltek. A postaszakasz könnyebb megközelíthetősége céljából a kocsi  jelenleg középátjárós. A széntüzelésű kályha a postaszakaszban található.