Az MVM OVIT Zrt. egy transzformátorszállító kocsit adományozott a Magyar Vasúttörténeti Parknak

Nyomtatóbarát változatKüldés e-mailbenPDF változat

Az MVM OVIT Országos Villamostávvezeték Zrt. jóvoltából egy igazán különleges járművel, egy Uai sorozatú, nyolctengelyes, 80 tonna teherbírású transzformátorszállító teherkocsival gazdagodott a Magyar Vasúttörténeti Park. A járművet 2017. szeptember 17-én adta át ünnepélyesen Millner István úr, az MVM OVIT Zrt. szállítási üzemvezetője a Magyar Vasúttörténeti Park Alapítványnak. Köszönjük az adományt!

A folytatásért kattintson IDE!

Millner István, az MVM OVIT Országos Villamostávvezeték Zrt. szállítási üzemvezetője

Dr. Márkus Imre, a Magyar Vasúttörténeti Park parkvezetője, Horváth Lajos, a Magyar Vasúttörténeti Park Alapítvány kuratóriumának elnöke és Millner István, az MVM OVIT Országos Villamostávvezeték Zrt. szállítási üzemvezetője

Millner István, az MVM OVIT Országos Villamostávvezeték Zrt. szállítási üzemvezetője és dr. Lovász György – vasútgépész-mérnök, közlekedéstörténész, a MÁV História Bizottságának alapító tagja

Horváth Lajos, a Magyar Vasúttörténeti Park Alapítvány kuratóriumának elnöke és Millner István, az MVM OVIT Országos Villamostávvezeték Zrt. szállítási üzemvezetője

 

dr. Lovász György: Az OVIT XV 50 pályaszámú transzformátor szállító teherkocsi története


 

A járműtípus létrejöttét kétségkívűl az 1950-es évek fokozott iparosítása, a villamos erőművek fejlesztése, a hazai villamos távvezeték-hálózat jelentős bővítése és a Szovjetunióból érkező villamosenergia szállításához szükséges további távvezetékek építése tette szükségessé. 1954-ben a MÁV 5, az Országos Távvezeték Építő Vállalat pedig további egy alacsony rakterű, elsősorban transzformátorok szállítására alkalmas 8-tengelyes kocsi szállítására kötött szerződést a Győri – akkor Wilhelm Pieck nevét viselő – Vagongyárral. A gyár a járműveket 23-228-as rendelési számon jegyezte és a járműveket 39485-39489 illetve 39490-es gyártási számokkal építette. Kivételes volt azonban, hogy a járművek gyártási tábláiba nem ezeket a gyártási számokat, hanem sorrendben a 01 – 05 illetve 06 számokat ütötték be. A gyártó a járművekhez teljesen egyedi, 11,7 tonna önsúlyú, 4-tengelyes forgóvázakat tervezett 1500 mm tengelytávolságokkal és MÁV 302 típusú csúszócsapággyal. A járművek különleges tulajdonsága, hogy süllyesztett rakterük a sínkoronától mindössze 855 mm magasságban helyezkedik el. A MÁV az 5 kocsiját 1954. november 25-én Namvy 428081 – 428085 pályaszámon állította forgalomba, ahol a „v” az 50, az „y” a 30 tonna hordképességre utalt, és mivel a 80 tonna hordképességre nem volt külön jelölés, a két betű jelentésének „eredőjével” kívánták a hordképességet jelölni. Az Országos Távvezeték Építő Vállalat kocsiját magánkocsiként sorolták a MÁV járműparkjába és ez mindenfajta számozási rendszertől független „XV 50” pályaszámmal közlekedett. Később a magánkocsik számozási rendszerébe igazítva Nmvy 598075 sorozat és pályaszámmal látták el.

A MÁV kocsik számára 1966-ban az Uai 31 55 999 0000-0  –  0004-2, az OVIT kocsija részére pedig a 21 55 096 9000-8 pályaszámot jelölték ki. 

A járműveket nemzetközi forgalomban is használták és azok – különösen az OVIT járműve – gyakori és feltűnést keltő „látogatók” voltak a Ganz Villamossági Művek gyárában, így az FVV majd BKV tehermozdonyai által a budai Mártírok útja (ma Margit körút) és Kissalétrom utcai iparvágányaitól a Moszkva (ma Széll Kálmán) téren át a Déli Pályaudvarig vontatott szerelvényekben. Az UIC 1984 év végéig végrehajtandó számozási módosítása értelmében a MÁV kocsik Uaai 31 55 994 0100- 9  - 0104-1, az OVIT kocsija 33 55 994 0900-0 új sorozatjelet és pályaszámokat kaptak. A MÁV kocsijainak tartózkodási helyét - a tartálykocsikhoz hasonlóan de minden más sorozatoktól eltérően – kezdetektől naprakészen követte. (A több tízezer más teherkocsi tartózkodási helye a MÁV számára csak az 1980-as évek végétől, a Számítógépes Irányítási Rendszer (SZIR) bevezetésétől kezdve volt elérhető.) A MÁV transzformátorszállító kocsiknak – a személyszállító kocsikhoz hasonlóan – állomásítási helyet avagy „honállomást” is meghatároztak. Ez az 1990-es évekig, az állomás felszámolásáig a mai MÜPA és a Boráros tér között elterülő MÁV Dunapart, majd Rákos állomás volt. Az OVIT kocsiját – ha az nem volt forgalomban - saját telephelyén, Rákosszentmihályon tárolta. A MÁV kocsijaira jelentkező fuvarigény az 1990-es évektől jelentősen visszaesett. A 994 0103-3 pályaszámú kocsit 1999-ben selejtezték, a sorozat első 994 0100-9-es kocsit viszont a MÁV História Munkabizottság védett járművé nyilváníttotta és azt 80 55 117 9627 pályaszámmal látták el. A további 3 kocsi viszont 2006-ban apportként a megalakult MÁV Cargo Rt. állagába került, de ezeket már nem használták, így 2008-ban selejtezték. Sajnálatos módon a megőrzésre kijelölt kocsi 2009-ben Miskolcról ismeretlen körülmények között eltűnt, így a különleges típusból megmaradt egyetlen példány az MVM OVIT Zrt. kocsija maradt. 

Az MVM OVIT Zrt. járműve még a 2010-es évek elején is üzemben volt, de 2017-ben már nem tervezték további üzemeltetését. A kiállítási célra jelenlegi állapotában is alkalmas járművet az MVM OVIT Zrt. 2017 májusában ajánlotta fel a Magyar Vasúttörténei Parknak, ahol a látogatók a járművet megtekinthetik.

A park egy különleges, értékes járművel gyarapodott.

Műszaki adatok:

Ütközők közötti hossz:23760 mm

Forgócsap távolság:14650 mm

Saját tömeg:45210 kg

Hordképesség: 80000 kg

Rakfelület:20,85 m2

Megengedett legnagyobb sebesség:80 km/h