Múzeum

Nyomtatóbarát változatKüldés e-mailbenPDF változat

A mai Vasúttörténeti Park helyén a 90’-es évekig Hámán Kató néven Fűtőház működött, melyet később Északi Fűtőházra változtattak.

 

A MÁV által leselejtezett gőzmozdonyok és a régi vasúti kocsik először a MÁV Nosztalgia Kft. nosztalgia útjain járták az országot és már az Északi Fűtőházban állomásoztak szabadidejükben. Később egyre több nosztalgia jármű került a Fűtőházba (pl. a 424.262-es és a 424. 287-es pályaszámú gőzmozdonyok). Ezek a járművek ekkor a nosztalgia üzemen kívül különböző filmforgatásokon is részt vettek, amelyeket már az Északi Fűtőház területén forgattak. A terület akkoriban aktívan üzemelő fűtőház volt, ahol a MÁV Rt. dolgozói teljesítették mindennapi vasutas munkájukat és ekkor még a nagyközönség számára zárva tartott (nem is volt látogatható állapotban).

 

Az idők során fokozatosan kerültek ide forgalomból kivont, régi járművek, amelyeket a MÁV História Munkabizottsága jelölt ki múzeumi megőrzésre és a MÁV akkori vezetésének döntése során kerültek később felújításra. A 90’-es évek közepére már meglehetősen sok mozdony állomásozott itt.

 

A Magyar Vasúti Skanzen megfelelő helyszínének keresésénél egyik fő szempontként szerepelt a „látogatóbarát” hely megtalálása, amely elképzelésnek az Északi Fűtőház nagyon sok szempontból megfelelőnek bizonyult. A Magyar Államvasutak História bizottsága javaslatot állított össze az üzemkörön kívül helyezett vontatási telep területén Magyar Vasúttörténeti Park kialakítására. A kezdeményezés a MÁV Rt. vezetésének egyetértésével találkozott és így a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium támogatásával, a vasúttársaság és a szaktárca jelentős tehervállalásával zöld utat kapott a vasúti emlékeket nem csak megőrző, hanem a bel- és külföldi érdeklődők számára megnyitni tervezett kiállítás megvalósítása.

 

1996. decemberében az Északi Fűtőházban működő MÁV üzemelés kitelepítése megkezdődött. A beruházás fővédnöke Katona Kálmán a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium minisztere volt, további védnökök: Takácsy Gyula a MÁV Rt. igazgatóság elnöke, Kukely Márton a MÁV RT. vezérigazgatója. A Magyar Vasúttörténeti Park vezérigazgatói biztosa Pál József, a MÁV Rt. pályavasúti vezérigazgató-helyettese lett.

 

1999. november 22-én ünnepélyes keretek között, Katona Kálmán miniszter, Takácsy Gyula igazgatósági elnök, Kukely Márton vezérigazgató, Pál József vezérigazgató-helyettes és Horváth Lajos kuratóriumi elnök jelenlétében megtörtént a Magyar Vasúttörténeti Park hivatalos alapkőletétele.